zondag 18 oktober 2015

Over bruggen

Douwe, Pim en ik hebben afgesproken vandaag een volgende Questrit te maken.
Pim heeft van de week een Mango+ op de kop getikt en is voor het eerst met ons mee.
Eigenlijk zouden we de snelle tochten dus moeten omdopen tot
Liever Liggend Velombielritten.


Even voor negen uur hoor ik een eerst Velo bij ons de straat inrijden en een paar minuten klinkt ook het klikogeluid van nummer twee.
Buiten is het grijs en niet al te warm, we treuzelen daarom niet te lang en vertrekken nadat Petra een foto heeft genomen.
We fietsen Gouda uit via de Julianasluizen en rijden dan via het pad onderlangs
de dijk naar Moordrecht.
In het dorp draaien we via een verrassend klimmetje de winkelstraat in en aan het einde van deze straat komen we op de dijk langs de Hollandsche IJssel.
De dijk nodigt ut tot hard rijden, maar een flink aantal drempels maken ons duidelijk dat we niet al te hard van stapel moeten lopen.
Bovendien is het op de dijk flink mistig en moet ik de GPS goed in de gaten houden om alle slingers in de weg goed in te kunnen schatten.
 In Capelle lost de mist wat op en lijkt er een waterig zonnetje door te breken.
Over de klinkers in de iets drukkere straten rijden we nog steeds in
bescheiden tempo voort.
Na ongeveer 20 km krijgen we de Brienenoordbrug in het vizier,
onze eerste grote brug van vandaag.
We klimmen rustig omhoog en zoeven dan naar beneden. Mijn teller toont 54 km/uur.
Langs oude scheepswerven aan de Nieuwe Maas vervolgen we onze route en fietsen richting de Brug over de Noord.
Op een rustig stukje weg bij het industrieterrein van Bolnes houden we een buitenstop.
Ik check mijn teller en zie dat we 32 km hebben met een rijsnelheid van 26 km/uur.
Echt snel gaat het dus niet, maar daar was het 1e deel van de route ook niet voor bedoeld.

Na de Noord steken we door naar de Alblas, een mooi riviertje dat we volgen via 
Oud Alblas, Graafstroom, Brandwijk en Ottoland.
Bij Goudriaan kruizen we de N216 en dan koersen we naar Ameide.
In ‘t Het Wapen van Ameide pakken we een moment rust en
een kop koffie met appelpunt.
Direct na de stop draaien we de dijk langs de Lek op.
Pim had binnen al even naar het verdere verloop van de route gevraagd en gaat nu voorop.
We hebben windkracht 1 in de rug en dat merk je.
Pim zet de gang er in en we fietsen snel 35 km/uur.
Na 10 km komen we bij onze volgende grote brug en pak ik weer de kop, zodat we de 
Lek goed kunnen overbruggen.
Aan de overkant duiken we onder de A2 door, volgen we de dijk en
slaan we af bij de Radiolaan.
We nemen de doorgaande weg door meerdere leuke dorpjes en passeren 
Lopikerkapel, Uitweg, Lopik en Cabauw voordat we langs Schoonhoven komen.

Op het Vinkenpad krijgen we twee wielrenners in ons zog, maar omdat het pad verraderlijk slingert kunnen we hier niet zo hard.
Bij het begin van de Bonrepas halen de twee Douwe in en fietsen in ons groepje mee.
Zodra de weg het toelaat schiet Douwe hen weer voorbij en rijden onze Velo’s weer in colonne.
Aan het begin van de Vlist zie ik de wielrijders nog steeds in mijn spiegel en dat lijkt me niet de bedoeling. Ik schakel een tandje kleiner en voer daarmee ons tempo wat op.
Dat helpt!

In Haastrecht temperen we onze snelheid weer een beetje en relaxed fietsen we via een bochtje langs de Reeuwijkse Plassen terug naar ons startpunt.
Weer thuis staat er op mijn teller 115 km en een gemiddelde rijsnelheid van 28 km/uur.
En wederom hebben we een hele mooie Velomobielrit gemaakt.

1 opmerking:

  1. Leuke rit.

    Opvallend dat jullie allemaal een helm dragen. Bij LOL zijn er 2/3 rijders (= zo'n 20%) die regelmatig een helm dragen. De rest eigenlijk nooit.

    BeantwoordenVerwijderen