vrijdag 10 mei 2013

Verkenningstocht

Gisteren heb ik me ingeschreven voor het WRB400 “Rondje IJsselmeer” vanuit Zoetermeer. Deze tocht start volgend weekend in nacht van vrijdag op zaterdag en heeft in het eerste deel een lang traject door de duinen. Dit deel zal dan dus in het donker gereden worden en om alvast een beetje bekend te raken met dit traject ben ik vandaag op verkenning gegaan. Hiervoor heb ik dit keer maar de Fujin in plaats van de Quest gepakt. De wind was namelijk zo sterk dat ik bang was om met de Quest (weer) te worden weggeblazen.

Al op circa 4 km na de start bij TV ’77 stuitte ik op een zigzag hekje waar geen Quest doorheen kan. Hier zal ik volgende week een ommetje moeten maken van ongeveer 3 km om weer op de juiste route te komen. Daarna is het in Voorschoten even opletten om op het juiste moment linksaf te slaan en naar de duinen te koersen.

De Wassenaarseslag ligt als eerste leuke heuvel in de route en na de afdaling draait de track bij Hotel Duinoord echt de duinen in. Op de fietspaden tot aan Katwijk waarschuwen keienstroken voor bochten en kruisingen.

In Katwijk heb ik een extra ommetje gemaakt om een voorraad energierepen in te slaan. Tijdens de WRB300 had ik een dipje en dat wil ik met straks met deze repen onder handbereik voorkomen.

Vanaf Katwijk tot Zandvoort ligt verder een goed en makkelijk te rijden traject. Met flinke wind in de rug reed ik hier vandaag 50+. In het donker lijkt me dit een tikkie te snel en zal de handrem er wel op gaan.
Vlak voor Zandvoort belemmerde een tweede hekje de doorgang. Hiernaast ligt echter een strook ongelijk gras waar ik met de Quest door moet kunnen als ik uitstap.

Na Zandvoort volgt de route een pad over de boulevard en langs het Zuid-Kennemerland. Na een rotonde reed ik even verderop Overveen in. Ook hier was het weer even opletten om tijdig linksaf te slaan. Volgende week ligt hier ergens de eerste controle, nu ben ik er straal voorbij gereden.
Ik ben er tijdens deze verkenning dus ook achter gekomen dat het echt nuttig is de routewaypoints als gevarenzone in de GPS te benoemen. Hierdoor waarschuwt het apparaat als ik in de buurt van een belangrijk punt kom.

Vandaag had ik in de buurt van Santpoort opeens door dat ik weer op bekend spoor zat. Vanaf hier had ik gemakshalve namelijk de track van onze Engelandroute in de GPS staan en kon ik eenvoudig tegen de wind in naar huis sturen.

Al met al was het een nuttige verkenning en een heerlijk stuk van 154 km trappen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten