donderdag 30 mei 2019

Richting Texel en terug

Ik heb inmiddels alle verplichte brevetten voor PBP op  zak en kan nu mijn eigen trainingsrondes fietsen.
Afgelopen weekend kon ik daarom vrijelijk een deel van het georganiseerde BRM400 rijden.
De deelnemers hieraan startten vrijdagavond om negen uur, maar omdat ik geen zin had in een nachtrit vertrok ik zaterdagochtend om 6 uur vanuit Gouda.
Ik had een stuk van de uitgestippelde route aan een eigen begin en eind geknoopt om een track van 300 km te krijgen. Grofweg bestond mijn track uit een retourtje naar Den Helder.
Om aan de nodige kilometers te komen fietste ik eerst westwaarts langs de A12.
Even voor Zoetermeer boog mijn route af naar het noorden en net ten noorden van deze stad kwam ik op de brevettrack.

Via Leiderdorp en Rijpwetering kwam ik bij de Haarlemmerringvaart.
Met een lekker vaartje volgde ik dit water tot Rijsenhout.
Ondertussen genoot ik van de zon die probeerde de wolken te verdrijven en zag ik het een na het andere vliegtuig de daling naar Schiphol inzetten.
Vlak bij de luchthaven draaide ik via een fraaie fietsbrug de A4 over en aan de ander kant doorkruiste ik de polder naar Vijfhuizen.
Even dacht ik een bak koffie te gaan scoren bij vrienden, maar het was nog erg vroeg en ik zag geen tekenen van leven in hun huis.
Ik reed hun dorp snel weer uit en fietste langs Mooie Nel naar de pont van Buitenhuzien.
Na een sprintje op het fietspad voor de pont stond ik toch nog 8 miniuten te vroeg bij de slagboom.
Op tien kilometer na de overtocht was ik bij Twaalfmaat.
De man achter de bar vroeg of ik een stempel nodig had, want hij was op de hoogte van de randonneurstocht gesteld.
Die stempel hoefde ik niet, maar een kop koffie en punt appeltaart natuurlijk wel.
Na mijn pauze vervolgde ik mijn route naar het noorden. Eerst door enkele plaatsen en uiteindelijk vanaf Schoorl door de duinen.
Ik reed daar op dezelfde route als waar ik een maand eerder met het BRM400 had gereden.
Alleen was het nu licht en kon ik wel zien hoe mooi het gebied hier is.
Het fietspad ligt midden in de glooiende duinen en het is een genot om er doorheen te knallen.
Bij Huisduinen kom ik op het fietspad buitendijks en dit pad komt exact bij de boor naar Texel uit.
Om twaalf uur schiet ik een plaatje dat ik in de app gooi om te laten weten waar ik ben.
Dan keer ik de fiets en zet ik koers naar het zuiden.
In Den Helder is het erg druk en ik ben blij als ik weer op rustige wegen fiets.
In Julianadorp stop ik bij Effe in het Dorp voor een lunch.
Na een heerlijke omelet en 40 minuten rust ga ik weer op pad.
De wind staat nu op de kont van de DF en mijn tempo blijft goed.
Wel betrekt het en zie ik in de verte regenbuien neerdalen. Gelukkig kom ik er geen tegen.
Na een mooi deel door Noord-Holland steek ik in Amsterdam het IJ over om bij het Amsterdam-Rijnkanaal te komen.
Dit fietspad volg ik tot Breukelen en daar sla ik rechtsaf.
Dan resten nog slechts de laatste 35 kilometer naar huis via een route die ik al vaak gereden heb.
Het laatste stuk houd ik mijn teller goed in de gaten en om op de 300 km te komen maak ik nog een ommetje via Sluipwijk naar Gouda.
Net voor 6 uur ben ik weer thuis.
De teller staat exact op 300 km en ik ben zeer tevreden over het verloop van de rit.
Wel moe maar niet uitgeput en met zelfs nog eetlust schuif ik na een douche aan voor een heerlijke pastamaaltijd die Petra heeft gemaakt.
Even later doe ik toch een dutje op de bank.
Volgende week de volgende kilometers.....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten